Retur / bytte / reklamasjon
Jeg vil returnere, bytte eller angre kjøpet, hvordan gjør jeg det?
Ved retur står du selv for risikoen og har ansvaret for at varen ikke kommer til skade under transporten. For å unngå fratrekk for verdiredusering, bør varen sendels tilbake i original emballasje, alle etikettene skal sitte på og bruksanvisningene skal også sendes tilbake. Det er viktig at du bruker en yttre emballasje og at tape og liknende ikke klistres fast til originalemballasjen.
Når du kjøper hygieneartikler, undertøy og badetøy, skal forseglingen ikke være brutt. Varer med brutt forsegling kan ikke returneres. Angreretten gjelder ikke varer som har blitt produsert i henhold til forbrukerens anvisninger eller som har fått et tydelig personlig preg. Returer kan ikke sendes mot postforskudd eller postoppkrav. Etter mottatt og godkjent retur kommer tilbakebetalingen til å skje innen fjorten (14) dager fra datoen vi tog imot returen. Tilbakebetalingen skjer bare ved innsetting på bankkonto eller tilbakeføring til bankkortet som ble brukt, vi sender ikke kontanter. Kostnader for tjenester koblet til levering av ekspresspakke og postforskuddsavgift betales ikke tilbake ved en retur.
For å gjøre en retur mulig må du kunne påvise kjøpet og vi anbefaler at du beholder ordrebekreftelsen og betalingsreferensen som kvittering på kjøpet ditt.
Som kunde har du ansvaret for forsendelser som skal tilbake til oss. Vær nøye med hvordan du pakker ned varene. Nederst på returfraktseddelen står kollinummeret for returen. Ta vare på kollinummeret for å kunne spore returen og se om vi har mottatt den.
Har du valgt å betale med faktura og trenger å returnere?
Visste du at du kan fryse fakturaen mens du venter på returen? Kontakt Svea, så hjelper de deg. Da slipper du å holde styr på forfallsdatoen mens du venter på at returen skal gjennomføres hos oss.
Slik gjør du en retur
For retur av langrennski eller rulleski må du kontakte vår kundeservice.
For å gjøre en retur bruker du returseddelen du fikk med ordren din, på baksiden av fraktbrevet. Hvis du har mistet den, kan du skrive ned samme informasjon på et eget papir.
Du betaler selv for returfrakten med returseddelen som følger med i pakken. Har vi sendt gal vare står vi selvfølgelig for kostnaden
Har du mistet returseddelen? Da kan du kontakte kundeservice, så hjelper vi deg. Vi behandler vanligvis returen innen fem hverdager fra den kommer til oss og vi sender en bekreftelse til deg med e-post.
Retur av kampanjevarer
Ved kjøp som er berettiget til gave eller en ekstra rabatt betraktes verdien av gaven eller ekstrarabatten som en generell rabatt på hele beløpet da kjøpet fant sted. Hvis en del av kjøpet har blitt byttet ut eller returnert, fastsettes verdien av de returnerte varene til kjøpesummen minus sin relative andel av den generelle rabatten. Ved bytte skjer ingen omregning av den opprinnelige grunnen for gaven eller rabatten. Kampanje eller tilbud som en slik gave eller ekstra rabatt er bare tilgjengelige for nye kjøp og er ikke tilbakevirkende. Gave eller rabatt kan ikke overføres til et annet kjøp og kan ikke inkluderes ved bytte til en annen vare.
Jeg vil reklamere, hvordan går jeg frem?
Er levert vare feil eller skadet kan du reklamere på den. Kontakt kundeservice, så hjelper vi deg. Ordrebekreftelsen som sendes pr e-post er ditt garantibevis. Hos oss gjelder garantier i henhold til hva de forskjellige varemerkene oppgir (som regel 1 år). Garantien omfatter ikke transportskader. Ved transportskade skal dette anmeldes til uteveringsstedet.
Jeg har sendt tilbake en vare for bytte/retur /reklamasjon/, hvordan blir dette håndert?
Vi håndterer normalt returen innen 14 dager fra vi får returen inn til oss. Når returen har blitt tatt hånd om sender vi en e-post til deg som bekrefter at vi har mottatt og håndtert returen.
Vi hanterar normalt din retur inom 14 dagar från det att vi får in den till oss. När returen är omhändertagen skickas ett mail till dig som bekräftar att vi mottagit samt hanterat returen.
Jeg finner ikke returfraktseddelen på min gmail?
I de aller fleste tilfeller kommer gavekort med e-post til innboksen din. Nylig endret imidlertid Google utformingen av Gmail og hvordan e-post sorteres. Du finner nå 3 fliker (1. Primær, 2. Sosial, 3. Kampanjer) øverst i innboksen når du logger inn. Hvis du ikke ser e-post fra oss in innboksen, kikker du under de andre flikene. Du kan da dra e-posten over til innboksen slik at de alltid havner der.
Hvis du likevel ikke finner e-posten, kan du kontakte vår kundeservice.